Cкільки коштували вибори запорізьким нардепам
Найдешевшу виборчу кампанію з-поміж переможців парламентських виборів на Запоріжжі провів колишній фотограф Сергій Штепа, який обирався в окрузі № 77. Загальні витрати з його виборчого фонду становили 48 460 тисяч гривень, а здобута в результаті підтримка – 30 202 голоси. Отже, голос одного виборця коштував новообраному депутату лише 1,6 гривні. Для громадського руху “ЧЕСНО” ми проаналізували фінансові звіти запорізьких депутатів-мажоритарників, які перемогли на парламентських виборах 2019 року, та визначили, скільки вони витратили на передвиборчу кампанію.
НАЙДОРОЖЧА КАМПАНІЯ – В ЕКС-РЕГІОНАЛА ПОНОМАРЬОВА.
Олександр Пономарьов став єдиним народним депутатом від Запорізької області, якого повторно обрали до парламенту. На попередніх виборах 2014 року він переміг як самовисуванець, а до того був членом Партії регіонів. Цьогоріч нардеп балотувався до Верховної Ради від партії «Опозиційна платформа – за життя» в окрузі № 78, який охоплює Бердянський, Більмацький, Розівський та Чернігівський райони.
Вартість кампанії: 1,4 мільйона гривень.
Підтримка виборців: 27 488 голосів.
Вартість одного голосу: 51,25 гривні.
Офіційно кампанію Олександра Пономарьова профінансували фізичні особи-підприємці (ФОП), які сукупно пожертвували 1 408 000 гривень. Як виявилось, таких ФОПів було лише троє. Зокрема, Сергій Велічкін, який переказав 150 тисяч гривень, а також приватний підприємець Сергій Колесник, який сплатив406 тисяч гривень. Найбільший внесок зробила Олена Зініна, перерахувавши Пономарьову 852 тисячі гривень. Додатково виборчий фонд нардепа на 953,84 гривні поповнили фізичні особи.
Згадана Олена Зініна, згідно реєстрів, веде діяльність у сфері ресторанного бізнесу та надання послуг мобільного харчування. Про її повну тезку ЗМІ також згадували як про акціонерку ПАТ «Бердянськсільмаш». Разом із нею цим підприємством володіли люди, пов’язані з нардепом Пономарьовим.
Більшу частину коштів Олександр Пономарьов використав на друк листівок, плакатів, буклетів та іншої агітаційної продукції. За це народний депутат сплатив майже пів мільйона гривень (465 тисяч гривень). Майже стільки ж коштів він витратив за розміщення реклами у ЗМІ, віддавши за це 433 тисячі гривень. До найбільших статей видатків потрапили також розміщення реклами на білбордах та сітілайтах (140 тисяч гривень), оплата ефірно часу на телебаченні (128 тисяч гривень) та виготовлення сувенірів на кшталт канцтоварів із зображенням кандидата (101 тисяча гривень). А от на оренду приміщень для зустрічей з виборцями Пономарьов офіційно спрямував лише 3455 гривень.
КОГО ПЕРЕМІГ? В окрузі Олександр Пономарьов переміг кандидата від президентської партії “Слуга народу” Віталія Боговіна, за якого проголосували 24 199 виборців. Боговін на свою виборчу кампанію витратив 2,17 мільйона гривень, заплативши за один голос майже 90 гривень.
НАЙДЕШЕВШІ ГОЛОСИ – У СЕРГІЯ ШТЕПИ.
Кандидати від політичної партії “Слуга народу” перемогли в семи округах із дев’яти існуючих у Запорізькій області. Вони представлятимуть виборців у парламенті й від чотирьох округів, розташованих безпосередньо в місті Запоріжжя. Так, в окрузі №77, що охоплює Шевченківський район та частину Олександрівського району міста, переможцем на виборах став висуванець “Слуги народу” Сергій Штепа. За фахом новообраний депутат – професійний фотограф, раніше працював у засобах масової інформації.
Вартість кампанії: 48 тисяч гривень.
Підтримка виборців: 30 202 голоси.
Вартість одного голосу: 1,6 гривні.
Увесь виборчий фонд Сергія Штепи складався з його власних коштів. Хоча під час балотування він зазначав, що є тимчасово безробітним. Майже всі кошти зі свого виборчого фонду, а саме 41,4 тисячі гривень, Штепа витратив на виготовлення агітаційних матеріалів, імовірно, листівок чи газет. Додатково п’ять тисяч гривень сплатив за оренду приміщення для зустрічі з виборцями, а також 2000 гривень – за зовнішню рекламу.
КОГО ПЕРЕМІГ? Основним опонентом Сергія Штепи на виборах був екс-регіонал Вячеслав Богуслаєв, якого неодноразово обирали народним депутатом саме в окрузі №77. Цьогоріч Богуслаєв витратив на виборчі перегони 59,8 тисячі гривень і здобув підтримку 21 512 виборців. Тобто голос одного виборця обійшовся йому у 2,78 гривні. Звісно, йдеться лише про офіційно задекларовані видатки вже колишнього нардепа.
РОМАНУ СОХІ ГОЛОС ВИБОРЦЯ КОШТУВАВ 8 ГРИВЕНЬ.
Трохи більше за Сергія Штепу на виборчу кампанію в Запоріжжі витратив ще один представник “Слуги народу” – Роман Соха. Він очолював Зе!офіс у Запоріжжі. Соху обрали до парламенту в окрузі №75, який охоплює Дніпровський та Заводський райони міста. Раніше він працював у банківській сфері.
Вартість кампанії: 270 тисяч гривень.
Підтримка виборців: 33 583 голоси.
Вартість одного голосу: 8 гривень.
Виборчий фонд кандидата складався з його власних коштів у розмірі 80 тисяч гривень та внесків фізичних осіб на 190 тисяч гривень. Грошові пожертви офіційно зробили лише три людини – Олександр Передерій, Валерій Осипов та Марина Плюйко. Примітно, що повна тезка Марини Плюйко цього року розміщала своє резюме на сайті з працевлаштування work.ua.
Свій виборчий фонд Соха витратив здебільшого на рекламу у ЗМІ – за це сплатив 148 тисяч гривень. Ця сума пішла на публікацію замовних матеріалів у місцевих газетах. Ефірний час на телебаченні чи радіо Соха не купував. Однією із найбільших статей витрат новообраного депутата стало також виготовлення плакатів, листівок, газет та флаєрів, що коштувало 70 тисяч гривень. Також витратив 23 тисячі гривень на зовнішню рекламу і 20 тисяч гривень – на оренду приміщень для зустрічей із виборцями.
КОГО ПЕРЕМІГ? В окрузі Роман Соха виграв у Сергія Кальцева, який балотувався від партії “Опозиційна платформа – За життя”. 2012 року Кальцев обирався народним депутатом від Партії регіонів. Наразі він очолює Запорізьку обласну організацію політичної партії “Наш край”. На цьогорічних виборах він офіційно витратив на виборчу кампанію 350 тисяч гривень. Один голос коштував Кальцеву 36,6 гривні.
ЄВГЕНІЙ ШЕВЧЕНКО ПЕРЕМІГ АНАТОЛІЯ ПУСТОВАРОВА З МІЛЬЙОННИМ ВИБОРЧИМ ФОНДОМ.
Від округу №76 у Запоріжжі, до якого належать Вознесенівський та Хортицький райони міста, до парламенту потрапив Євгеній Шевченко, який також представляв партію “Слуга народу”. Раніше Євгеній Шевченко вже намагався стати народним депутатом. Так, 2014 року він балотувався до парламенту від політичної партії “Воля”. Тоді йому не вдалося здобути достатню підтримку мешканців округу №210 у Чернігівській області. А 2012-го він ішов до ВРУ як самовисуванець в окрузі №75 у Запоріжжі, але теж зазнав поразки. На момент балотування у 2012-му та 2014-му роках працював генеральним директором ТОВ “Агросталь”. Ця компанія зареєстрована в Якимівському районі Запорізької області, а основним видом її діяльності є вирощування зернових культур.
Вартість кампанії: 312 тисяч гривень.
Підтримка виборців: 33 646 голосів.
Вартість одного голосу: 9,26 гривень.
Увесь виборчий фонд кандидата складався з його власних надходжень. Найбільші видатки Шевченко мав на зовнішню рекламу, замовивши зображення на білбордах, вивісках та сітілайтах майже на 189 тисяч гривень. Також 96 тисяч гривень він витратив на друк плакатів, листівок і буклетів. А от рекламу у ЗМІ майже не розміщував: публікації на шпальтах місцевих видань офіційно обійшлася кандидату лише у 19,5 тисячі гривень.
КОГО ПЕРЕМІГ? На цьогорічних виборах основним конкурентом Шевченка в окрузі №76 був Анатолій Пустоваров, який висувався від “Опозиційного блоку”. Його виборчий фонд становив 2,54 мільйона гривень – це були внески фізичних осіб. Один голос виборця коштував Пустоварову 224,5 гривні.
ГЕННАДІЙ КАСАЙ ЗАМОВЛЯВ ТРАНСПОРТНІ ПОСЛУГИ У “МОТОР СІЧІ”.
Від Запоріжжя до парламенту обрали ще одного депутата. Ним став Геннадій Касай, котрий балотувався в окрузі №74, що об’єднує Комунарський та частину Олександрівського району міста. Його також висувала партія Володимира Зеленського “Слуга народу”, хоча Касай близько пов’язаний з колишнім нардепом та екс-регіоналом Вячеславом Богуслаєвим. Зокрема, на сайті ЦВК зазначено, що на момент обрання нардепом Геннадій Касай працював гендиректором спорткомплексу “Мотор Січ” – підприємства, президентом і генеральним конструктором якого є саме Богуслаєв.
Вартість кампанії: 290 тисяч гривень.
Підтримка виборців: 27 852 голосів.
Вартість одного голосу: 10,4 гривні.
Гроші зі свого виборчого фонду Геннадій Касай витратив здебільшого на розміщення зовнішньої реклами, заплативши за неї 80,6 тисячі гривень. Також 74,3 тисячі спрямував на виготовлення плакатів, листівок і буклетів, а 60 тисяч гривень – на оплату ефірного часу та замовлення реклами на телебаченні в “Телерадіокомпанії “Алекс” і ТОВ “Медіагруп Алекс.юа”. Кінцевою бенефіціарною власницею останньої із зазначених фірм є Олена Богуслаєва – дружина Вячеслава Богуслаєва. За юридичною адресою цього ТОВ зареєстрована й “Телерадіокомпанія “Алекс”. Також на АТ «Мотор Січ» Геннадій Касай замовляв послуги з перевезення. До статей видатків Касая потрапило й виготовлення кепок і футболок на 15 тисяч гривень.
КОГО ПЕРЕМІГ? В окрузі №74 Геннадій Касай виборов перемогу в кандидата від “Опозиційного блоку” Ігоря Чумаченка, за якого проголосували 8005 виборців, а ціна одного голосу для нього становила 224,72 гривні. Офіційно на виборчу кампанію Чумаченко витратив 1,79 мільйона гривень. Він не вкладав власних грошей, усі кошти йому пожертвували фізичні особи.
ОБІЙШЛИ ВОЛОДИМИРА БАНДУРОВА ТА ВАДИМА КРИВОХАТЬКА.
У Запорізькій області від партії “Слуга народу” на виборах також перемогли Юлія Яцик (округ №79 – міста Василівка та Енергодар), Павло Мельник (округ №81 – місто Токмак) та Марина Нікітіна (округ №82 – місто Пологи).
Юлія Яцик до обрання у Верховну Раду керувала власним адвокатським бюро, а раніше працювала директором у ТОВ «Юридична фірма «Діксі». Витрати на її виборчу кампанію становили 168 тисяч гривень. За Яцих проголосувало 30 819 виборців, а один голос коштував їй 5,46 гривень. В окрузі № 79 вона перемогла Володимира Бандурова, який раніше обирався народним депутатом: 2012 року від Партії регіонів та 2014-го за самовисуванням. Цьогоріч Бандуров балотувався від партії “Опозиційна платформа – за життя”. На вибори він офіційно витратив 1,26 мільйона гривень, отримавши підтримку 19 464 виборців. Один голос коштував йому 65 гривень.
Марина Нікітіна, яка під час балатуванння офіційно не працювала, витратила менше – 130 тисяч гривень. За Нікітіну проголосувало 29 587 виборців, відтак їй один голос коштував 4,4 гривні.На окрузі №82 вона обійшла народного депутата Вадима Кривохатька, за якого проголосувало 15 343 виборця. Цьогоріч Кривохатько витратив на передвиборчу кампанію трохи більше мільйона гривень. Для нього ціна одного голосу становила 66 гривень.
А от Павло Мельник, який обирався від округу №81, сплатив за кампанію значно більше, ніж Яцик та Нікітіна – майже 332 тисячі гривень, витративши за голос одного виборця 13,63 гривні. На виборах він отримав 24 356 голосів. Мельник був PR-директором благодійного фонду, а також працював журналістом. Його основним конкурентом став Сергій Валентиров, який обирався на цьому ж окрузі 2014 року від “БПП”, а у цьому році балотувався від політичної партії “Опозиційна платформа – за життя”. Скільки витратив на вибори Валентиров – невідомо. Станом на 28 серпня екс-депутат не подав відповідного звіту про надходження та використання коштів свого виборчого фонду.
Отже, витрати депутатів від партії «Слуга народу» на Запоріжжі становили від 1,6 до 13,63 гривень за один голос виборця. Але зазначимо, що, крім виборчих фондів самих мажоритарників від “Слуги народу”, для перемоги кандидатів від цієї політсили працювала й реклама всієї партії, яка підвищувала їхні рейтинги. Загалом партія витратила на парламентську кампанію близько 114 млн грн. Утім, як повідомляв громадський Рух ЧЕСНО, не всі видатки “Слуги народу” було відображено у звіті партії.
СЕРГІЙ МІНЬКО ЗАПЛАТИВ ЗА СЕБЕ САМ.
Єдиним самовисуванцем, який переміг на парламентських виборах у Запорізькій області, став Сергій Мінько. До обрання народним депутатом він очолював Мелітопольську міську раду. На посаду мера Мелітополя його обрали 2015 року від БПП “Солідарність”.
Вартість кампанії: 356 тисяч гривень.
Підтримка виборців: 24 163 голосів.
Вартість одного голосу: 14,73 гривні.
Увесь виборчий фонд складався з власних коштів новообраного депутата. Найбільше грошей, а саме 171,8 тисячі гривень, колишній голова Мелітополя спрямував на публікації у друкованих ЗМІ. Друк плакатів, листівок та іншої агітаційної продукції коштував Міньку теж чимало – 118,5 тисячі гривень. Третьою найбільшою статтею видатків стало розміщення зовнішньої реклами, яку кандидат замовив на 31 тисячу гривень. Решта витрат були порівняно незначними. До них, наприклад, належить виготовлення сувенірів на 19,5 тисячі гривень.
КОГО ПЕРЕМІГ? Сергію Міньку на виборах програв Євген Балицький, який був нардепом від округу №80 у ВРУ 8-го скликання. У парламенті Балицький входив до депутатської фракції “Опозиційного блоку”. На цьогорічних виборах балотувався до Верховної Ради як самовисуванець. Він здобув не набагато меншу, ніж Сергій Мінько, підтримку: за екс-нардепа проголосували 21 520 виборців. З огляду на те, що Балицький офіційно витратив на виборчу кампанію майже 305 тисяч гривень, голос одного виборця коштував йому також 14 гривень.
Загалом новообрані народні депутати від Запоріжжя офіційно заплатили за один голос свого виборця від 1,6 до 51 гривні.
Ольга Приходько,
вперше опубліковано на ресурсі громадського руху “ЧЕСНО”
Дізнавайтеся першими про публікації “Запорізького проекту розслідувань” у Facebook